OKTATÓI TALÁLKOZÓ / 2006 05.

Bizonyára sokan hallottatok már a Malmos Attila által vezetett Aquanauta Búvár Centrumról. Széleskörű szolgáltatásaikat 2005-ben egy saját bázissal bővítették tovább Horvátországban, a Pag-szigeten. A májusi szezonnyitás előtt Attila meghívott húsz magyar oktatót, hogy megismertesse velük a bázist, annak működését, a szálláshelyeket és nem utolsó sorban a merülőhelyeket is. Az ott szerzett tapasztalatokat szeretném megosztani veletek. Íme…

A bázis megközelíthetősége:

A bázis távolsága Budapesttől nem egészen 600 kilométer, melynek jó részét autópályán lehet megtenni. A komp Prizna-ból indul a Pag-szigetre, szezonban 3-4 komp is jár folyamatosan, várakozni nem nagyon kell. Innen kb. 10 kilométerre található Stara Novalja faluban a Blue Bay Diving Center (www.bluebaydiving.hu).
Ajánlott útvonal: Budapest – Letenye - Zágráb - Karlovac - Senj - Prizna - Stara Novalja

A bázis felszereltsége:

Aki ismeri Attilát és az Aquanauta csapatát, az tudja, hogy az ő nevük egyet jelent a minőséggel. A bázis nem véletlenül öt csillagos, erről mi is meggyőződhettünk saját szemünkkel.

Megérkezésünkkor egy üdvözlő itallal fogadnak bennünket, majd Attila bemutatja a bázison dolgozó személyzetet és ismerteti a házirendet. Ez biztosítja, hogy minden gördülékenyen menjen, hiszen szezonban rengeteg búvár (és kísérő) fordul meg a bázison. Elfoglaljuk a szállást és Attila vezetésével bejárjuk a bázist.

Lássuk, mi szolgálja az ide érkező búvárok kényelmét:

• Blue Bay I. alumínium testű 8 méter hosszú hajó, mely 12 búvár és akár 16 rögzített felszerelés szállítására is alkalmas. Motorja 200 LE teljesítményű, így a legtávolabbi merülőhelyek elérése is minimális időt vesz igénybe. A vízből való kijövetelt a két hajólétra teszi még kényelmesebbé a búvárok számára.

• Blue Bay II. gumitestű, 6 méter hosszú vadonatúj búvárhajó, mely 12 búvár és 12 rögzített felszerelés szállítására alkalmas. Yamaha típusú motorja 115 LE teljesítményű, ami a csónak kis súlyát figyelembe véve, szintén szédületes sebességre képes. A csónakba való visszatérés itt némi izommunkát igényel…

• Kikötő. A bázis saját kikötővel rendelkezik, ami mellett közvetlenül a kompresszorház található, így a búvárok a hajó elhagyása után a palackokat mindjárt itt is hagyhatják, nem kell cipekedniük. Az ólomöveket a falra szerelt tartóra lehet akasztani, a lámpákat, tájolókat és egyéb apróságokat pedig egy polcsoron lehet tárolni.

• Kompresszor. A levegőtöltést egy 2005-ös gyártású L&W Silent kompresszor biztosítja. A hagyományos sűrített levegős töltésen felül kérhetünk nitroxot is. Mivel a kompresszorház a kikötőben található, a bázis apartman házában a zaj nem hallható, a csend és nyugalom maximális.

• Felszerelés tároló. A bázis vendégei a felszereléseiket egy-egy névre szóló ládában tudják tárolni, illetve ruháikat vállfákra, állványokra tudják felakasztani. A tárolót éjszakára rácsos ajtóval bezárják, így nem kell aggódnunk, hogy eltűnik valami. A tároló előtt édesvizes zuhanyzó alatt tudjuk elmosni a felszereléseket.

Elhelyezés:

A bázis – mely közvetlenül a tengerparton található - saját kétszintes apartman házzal, parkolóval és kikötővel rendelkezik

• Felső szint. A felső szint az utcafront felől közelíthető meg a fedett teraszon keresztül, ahol minden szobának saját asztala van székekkel. Itt található az árnyas parkoló is, mely 6 – 8 autó számára nyújt parkolási lehetőséget. Egyéb helyen történő parkolással vigyázni kell, mert a helyiek a magántulajdon szentségét a már-már betegesen védik.

• Alsó szint. Az alsó szint a tenger felőli oldalon található, előtte a szobákhoz tartozó asztalok és székek. Innen néhány lépésnyire található a felszerelés tárolására kialakított fedett tároló és az édesvízi zuhanyzó. A tengerparti sétányra, a kompresszorház tetején kialakított kis teraszra és a bázis kikötőjéhez egy kis kapun keresztül juthatunk el.

• Szobák. A felső szinten négy, az alsó szinten három szoba található, melyek berendezése vadonatúj: 3 ágy, éjjeliszekrény, szekrény, polc, fogas, zuhanyzó és WC. Az alsó szinten van egy teljesen független fürdőszoba is, mely elsősorban azoknak a vendégeknek van fenntartva, akik nem a bázison szálltak meg.

• Konyhák. Mindkét szinten jól felszerelt, igényesen berendezett konyhát találunk. A felső szinten két hűtőszekrény és egy mikrohullámú sütő van, az alsó szinten egy mikro, egy hűtő. Mindkét szinten van TV is, ha valakinek erre támadna gusztusa. Ne feledd: a konyhák közös használatú helységek, így azok tisztasága a vendégek igényességén múlik.

A bázis mögötti tengerparti sétányon bármelyik irányba elindulva találunk olcsó, házias jellegű éttermeket és pizzériákat. A környék egyébként nagyon csendes és nyugodt. Fürödni az öböl végében található szabad strandon lehet. Érdemes ellátogatni Novaljába és Pag városba, itt már nyüzsgő turista-áradatot találunk. Ha valaki szereti az igazán pezsgő életet, akkor Pag város irányában Novalja után található egy Zrce Plaza nevezetű strand, hatalmas (őrzött fizetős) parkolóval. Itt éjjel-nappal buli van, a vízi sportok mellett strandröplabda, bungee jumping, csúszdák, pool-bárok, diszkók, táncosok és szeparált VIP-sátrak várják az ide látogatókat (http://www.novalja.com/gallery/).

Merülőhelyek:

A merülőhelyek döntő többsége – melyek nevei a magánhangzók torlódása miatt számomra kimondhatatlanok - a 25 kilométer hosszú Lun-félsziget északi sziklafalain található. A találkozó alkalmával az első merülést éjszaka hajtottuk végre a bázissal szemben elhelyezkedő falnál. A víz itt sekély, 10-12 méter mély, a fal tele repedésekkel és van egy nagyobb kiterjedésű terület, ahol az aljzat sziklás. A víz ilyenkor májusban már merülhető és tiszta is. A falon rákokat, tengeri csillagokat, szivacsokat nyálkáshalakat látunk.
A sziklafal és a homokos aljzat határán polipok vadásznak, és a nyílt víz felől még néhány tintahalat is látunk. Több mint egy órát töltünk a vízben, látnivaló akad bőven.

A merülés után elmossuk a felszerelést, lezuhanyozunk és asztalhoz ülünk. A kiadós vacsora után lecsúszik néhány ital is. Sokáig üldögélünk és beszélgetünk a teraszon, az idő kellemes, nyoma sincs az otthoni hidegnek.

Másnap reggel kilenckor újra merülünk, most egy távolabbi szirthez visznek minket. Szikrázóan süt a nap, a víz tükörsima, minden ideális a merüléshez. A hajó leköt., beugrálunk a vízbe és alámerülünk. A sziklafal és két kisebb zátony közötti átjárón úszunk keresztül néhány méteres mélységben. Aztán hirtelen leszakad a fal, és mi követjük a mélybe, ahol már érezhetően hidegebb a víz is. Harminc-negyven méteres mélységben hatalmas szivacsokat látunk, egy legyezőkorallon cápatojást találunk és egy jól megtermett sárkányfejű hallal is találkozunk. Egy kanyonon keresztül feljebb emelkedünk és a sekélyebb vízben a kövek között néhány polippal is találkozunk.

A merülés után elmossuk a felszereléseket, és amíg száradnak, megnézzük a bázistól kb. 150 méterre található másik apartman házat, amit a bázis bérel.

Ha valaki családdal érkezik érdemes inkább itt megszállni, mert itt nincs akkora jövés-menés, mint a bázison. Közben Attila mesél a többi merülőhelyről is. A környéken több roncs, egy amfora-mező és egy levegős barlang is merülhető. Ha nyáron visszajövünk, megnézünk pár helyet….

A busz tizenegy órakor indul, bepakolunk és irány haza. Útközben, ahogy Senj után kapaszkodunk felfelé a hegyoldalon elszáll a busz turbója. Hatalmas füstfelhőket eregetve állunk meg az első benzinkútnál az autópálya mellett. Sofőrünket leszámítva - aki egy trélert és egy cserebuszt intéz nekünk - mindenki nyugodt. Leszállunk és bevesszük magunkat a benzinkút kávézójába. A csapat, annak ellenére, hogy sokan azelőtt nem is ismertük egymást, kedélyesen beszélget. Természetesen a búvárkodásról. Mindenkinek van valami története, amit most megoszthat a többiekkel. Majdnem nyolc órát várakozunk, de a hangulat ennek ellenére jó. Megérkezik a tréler és a busz, átrakodunk és az út hátralevő részét már problémamentesen tesszük meg hazáig.