DAHAB TÚRA 2004

Március 9. / Hetedik nap

Március 10. / Nyolcadik nap

Március 3. / Első nap

Hajnali három órakor indulunk el Mosonmagyaróvárról, Győrben felvesszük még két búvártársunkat, aztán irány Ferihegy kettő. Hat órakor bejelentkezünk, felvesszük a repjegyeket, páran lefóliáztatjuk a csomagjainkat (érdemes, ha drága búvárfelszerelést visz magával az ember) és mire a vámvizsgálat végére érünk kiderült, hogy legalább 5 órát késik a gép! Na, ez is jól kezdődik..... sebaj, kaptunk fejenként egy-egy 2100 Forintos „kajajegyet”, legalább megreggelizünk. Aha, csakhogy a terminál területén működő utasellátóknál ezen az áron két sört kap az ember…

Öt és félórai unatkozás után megjött a Travel-Service csodagépe!  Beszállás, irány Hurghada, ott további egy óra vitatkozás a le és felszálló utasok számát illetően. A pilóta arról tájékoztat bennünket, hogy a kinti hőmérséklet +27C°. Kicsit kezd kényelmetlenné válni a télikabát… Este hat után érkezünk meg Sharm El Sheikbe, onnan még másfél órás kéjutazás Dahabba. A sofőr - aki egyébként folyamatosan telefonál, énekel és a turbánját igazgatja a fején - takarékossági okokra hivatkozva nem használ lámpát, csak ha valaki szembe jön az országúton. Akkor viszont reflektor, index és duda egyszerre. Megállunk tankolni, a benzin literje átszámítva jó magyar pénzre, kemény 14 Forint! Nem semmi!

Dahab város határában katonai ellenőrzésen esünk át, „nó kamera plíz”, figyelmeztet bennünket a sofőr. Beérünk a városba, hááááát elég bizarr látvány. Este kilenc, az első nap a repülő jóvoltából ugrott, pedig a „check-dive”-ot már letudhattuk volna. Lepakolunk a CORAL COAST szálloda előtt, felvesszük a szobakulcsokat és berendezkedünk. A szálloda szép, egyetlen apróság csípi (szó szerint) a szemünket: a csapból és zuhanyból enyhén sós víz folyik! Zuhanyzás, aztán fogmosás ásványvízzel…. Rövid megbeszélés után úgy döntünk, hogy megnézzük a bázist, megvacsorázunk és csavargunk egyet. Öt perces séta után elérjük a bázist, ami a LIGHTHOUSE nevet viseli. Összeismerkedünk a bázison dolgozó személyzettel, akik magyarul, szlovákul, németül és természetesen angolul beszélnek (van, aki már az arabot is beszéli).

Sila Zoli a merülésvezetőnk beavat minket a helyi szokásokba. A bázison mindenkinek külön számlája van, csak a sorszámot kell megjegyezni és a végén fizetni a cehhet. Az első vacsora jó volt, fél grillcsirke hasábburgonya, rizs és zöldköret, ez némileg legalább kárpótolt bennünket az elvesztegetett napért.  Miközben ettünk megjelent a bázis kutyája – egy hatalmas újfunlandi - aki az étkezések során aztán folyamatosan visszatérő vendégünk lett. Vacsora után Zoli elvitt minket egy boltba, ahol jól váltják az €urot és a Dollárt. Akkori árfolyamon 1 €uro 7,5~8 LE között ingadozott. Váltani egyébként a Bankban és a Postán is lehet napi árfolyamon.

Miután végzünk a váltással, megbeszéljük a következő napi programot, aztán visszasétálunk a tengerparton a szállodáig. Leülünk a parton és koccintunk a megérkezésre. Az alkoholos italt nem fogyasztóktól ezt a terhet Gábor és Béla vállalja át….

Március 4. / Második nap

Reggel korán kidob az ágy, kimegyek az erkélyre, hogy végre nappal is lássam a környéket. A nap süt ezerrel, sehol egy felhő, csendes a tenger, a partot éppen egy szállodai alkalmazott gereblyézi, amúgy süket csend. Igen, ezért jöttünk ide…. no meg a híres merülőhelyek miatt!

Lassan mindenki magához tér és átmegyünk az étterembe. Kellemes hely, egy arab szakács szimultán süti a palacsintát és a zöldséges omlettet. Ott tartózkodásunk alatt sikerült alaposan megdolgoztatnunk, a palacsinta ugyanis nagyon finom volt. A svédasztal amúgy elég sovány: tea, kávé, narancslé, müzli, lekvár, vaj, pita, paradicsom, uborka, sajtok, és a már említett palacsinta és omlett. Nyolc napon keresztül mindig ugyanaz.

Reggeli után vissza a szobába (15 méter) szusszanni egy kicsit, amíg értünk nem jön a bázisról egy „pick-up”, hogy elvigye a felszerelésünket. A hasmenéstől félve bedobunk egy-egy korty nyolcvan százalékos Stroh rumot, amit az elvetemültebbek némi whisky-vel kísérnek le. Világosban is megnézzük a szállást, a két / három ágyas zuhanyzós, klímás szobák egyszerűek, de tiszták, és mindegyiknek tengerre néző ablaka és erkélye van. Kétnaponta takarítanak, és új törölközőket tesznek ki. A portán van széf, leadom a kamerát, felpakoljuk a cuccokat a kocsira és átmegyünk a bázisra. Kicsit késve érkezünk, de itt senki sem kapkod. A bázison mindenki kap egy szekrényt, ahol a felszerelését tárolhatja, valamint egy ládát, amibe berakodhatunk, ha megyünk merülni. Egy hátsó helységben merülés után lemoshatjuk és kiakaszthatjuk száradni a felszerelést. Kicsit fura, hogy őrizetlenül, hegyekben áll a búvárcucc, de megnyugtatnak minket: innen még nem tűnt el semmi (és valóban, amíg mi ott voltunk, bármit letettünk és otthagytunk, másnap még mindig ott volt).

Zoli begyűjti a búvárminősítéseket igazoló kártyákat és ismerteti a búvárokra vonatkozó szokásos előírásokat, nem vihetünk kést és kesztyűt magunkkal (ha van rajtad kesztyű, bátrabban hozzányúlsz mindenhez). A „check-dive”-ot a bázis előtti a LIGHTHOUSE REEF -en hajtjuk végre, nem kevés időbe és ólomba telik, hogy elérjük a megfelelő kisúlyozás állapotát (a Vörös-tenger az egyik legsósabb tenger a világon). Zoli elmondja a merülési tervet, és hogy várhatóan miket fogunk látni. Én zárom a sort, bólintunk egymásnak, aztán OK jelzés. Végre merülünk! A látótávolság nem a legjobb, talán 10-12 méter lehet, de az élővilág szép. Látunk napóleon halakat, - a legnagyobb kb. 1 méteres lehetett - , színes papagájhalak rágják a korallokat, trombitahalak úsznak csapatostól, tűzhalak lebegnek a legkülönbözőbb korallképződmények alatt és felett, vitorláshalak és bohóchalak figyeltek bennünket a szirtfal mellől és egy szégyenlős kis fehér murénával is találkozok, amit csak én láttam, mert lemaradtam. Majdnem egy órát töltünk a vízben, túlhűléstől nem kell tartani, mert a víz ilyenkor is 22 -24 C°-os.

Kijövünk, elmossuk cuccot és kiakasztjuk száradni. Közben feltámad a szél és úgy döntünk, hogy a hullámzás miatt a második merülést áttesszük holnapra. Koradélután van, nyakunkba vesszük a bazársort, ami közvetlenül a tengerpart mellett egy pálmafákkal szegélyezett, kövezett sétány. Mindenhol éttermek és árusok, akik szerintem a világ összes nyelvén meg tudnak szólalni, csakhogy eladják az eladni valójukat. Mindenhol nagyon kedvesek, beduin teával és vízipipával kínálnak bennünket, csakhogy megnézzük a portékát. Nem gond, megisszuk, elszívjuk, alkuszunk és továbbállunk. Persze nem veszünk semmit, csak puhatolódzunk az árak felől. Az árusok első kérdése: honnan jössz? Miután megmondod, biztos lehetsz benne, hogy megcsillogtatja nyelvtudását, amit nem könnyű nevetés nélkül megállni. Sötétedésig csavargunk, de még így sem tudunk megnézni mindent. Hatkor vacsora, úgyhogy visszatérünk a bázisra. Kaja, aztán általános elfekvés a tetőteraszon. Közben csatlakozik a csapathoz Imi, a bázis legvidámabb merülésvezetője és megbeszéljük vele, hogy majd szeretnénk egyet éjszaka is merülni. Miután kipihenjük magunkat, ismét meglátogatjuk az árusokat, akik már ismerősként üdvözöltek bennünket. Éjfél után érünk vissza a szállodába (ez a szokásunk egyébként rendszeressé vált), úgyhogy nem sokat tudunk aludni. Pihenni ráérünk otthon is, nem igaz?

Március 5. / Harmadik nap

Ébredés a napfelkeltével, olyan hat óra magasságában. Annak ellenére, hogy tél van már ilyen korán is érezni lehet a nap melegét. Sajnos a szél ugyanúgy fúj, mint tegnap este és a hullámzás is elég erősnek tűnik. Gáborral éppen arról beszélgetünk az erkélyen, hogyha meg akarjuk merülni az EL-GARDEN-t, akkor keményen meg kell küzdenünk a hullámveréssel, amikor váratlanul egy búvárcsapat tűnik fel és megindulnak befelé. Páholyból figyelhettük, ahogyan megdolgoznak minden egyes méterért. Szerintem ezt kihagyjuk……

Reggeli után a bázison megbeszéljük a napi programot, csomagolunk, bepréselődünk a terepjáróba és körülbelül félórás zötykölődés után megérkezünk a GOLDEN BLOCK nevezetű merülőhelyre. Péter, az éppen aktuális merülésvezetőnk ismerteti a merülési tervet és a várható látnivalókat. Beöltözés, aztán irány a víz. Szerencsére a hullámzás itt nem olyan erős, ezért a vízbeszállás sem okoz gondot. A látótávolság itt már jobb egy fokkal, úgy 15 méterre becsülöm. Lemerülés után azonnal trombitahalakat látunkk és egy korallszirten pihenő kofferhalat, ami legalább félméteres. Lejjebb ereszkedünk és feltűnnek a színpompás papagájhalak, amiket egy csapat vitorláshal követ. Ezen a szakaszon a tengerfenék homokos, ahonnan különböző nagyságú és formájú korallképződmények emelkednek ki, mindegyik egy-egy kis oázis külön élővilággal. Lágy és kemény korallok, tengeri rózsák, csigák, bohóchalak és tűzhalak. Visszafelé a biztonsági megállót egy korallszirt mellett lebegve töltjük, amit kis vörös korallsügérek ezrei birtokolnak és az embernek olyan érzése támad, hogy szabályosan úszik a halakban. A megállót a levegőkészlet erejéig nyújtjuk, érthető okokból. Délelőtti merülés letudva.

Egy közeli parti pihenőhelyen kifújjuk magunkat, megbeszéljük a látottakat és forró beduin teát iszunk, ami olyan, mintha kiszakítanád a filtert és a vízbe szórnád a teakeveréket…… Az árak itt is meglehetősen szerények, ennek ellenére – és valószínűleg a svédasztalnak köszönhetően – a teán kívül nem fogyasztunk semmit.

Kétórás pihenés után újra kocsiba szállunk és néhány percen belül elérjük következő merülési állomásunkat a THREE POOLS -ot. A merülőhely vázlata egy partmenti táblán látható. Három egymásba nyíló medencéből áll, az utolsóból lehet kiúszni a nyílt tengerre. Újra beöltözünk és alámerülünk. A medencék alja homokos ezért a látótávolság itt sem a legtökéletesebb, de maga a természeti képződmény érdekes. A medencéket elválasztó korallfalak alig 1,5~2 méterre húzódnak a felszín alatt, 2~3 méter szélesek, úgyhogy vigyáznunk kell, nehogy a hullámzás a szirtnek lökjön bennünket. Kiúszva a nyílt vízre egy lankás korallfal mentén ereszkedni kezdünk és meglátunk egy alig tenyérnyi kékpettyes ráját. Felbukkannak a napóleon halak és a papagájhalak is. Visszafelé a sekélyebb vízben csatlakozik hozzánk egy csíkos gályatartó hal, ami valószínűleg elvesztette „főnökét” és most nálunk próbál szerencsét. Péter int, hogy ne nyúljunk hozzá, mert ránk tapadhat és nem könnyű megválni tőle. A merülés most is közel egyórásra sikerül, folyamatosan javul a csapat levegőfogyasztása.

A parton szétszedjük és „bedobozoljuk” a felszerelést, majd visszaindulunk a bázisra. Útközben hatalmas porfelhőt kavarva versenyzünk egy másik terepjáróval, egészen az ellenőrzési pontig, ahol aztán alábbhagy a lendület. Hazaérve gyorsan lezuhanyzunk és irány vissza a bázisra vacsorázni. Sötétedés után újból csavargásra adjuk a fejünket, és most már veszünk is néhány apróságot. Leülünk az egyik tengerparti teraszon, ahol az étterem specialitásával - cápával - kínálnak bennünket, de nem kockáztatunk, szerencsére eddig még mindenki megúszta gyomorrontás nélkül. Néhány sör és üdítőital után újból nekiállunk alkudozni a bazársoron, de a törölköző vásárlásnál kiderül, hogy meglehetősen egységes árakat alkalmaznak és 35 egyiptomi Fontnál egyik helyen sem sikerült lejjebb alkudni az árat. Forintra átszámítva az ár így is nevetséges: egy 2 méter x 1 méteres frottír törölköző 1225 Forint.

Az egyik árus 200 Dollárért egy komplett cápaállkapcsot kínált eladásra, de az ilyen árúval vigyázni kell, mert komoly problémát okozhat a repülőtéren. Fáradtan érünk haza, de lefeküdni most sem sikerül időben. Sokáig beszélgetünk az erkélyen, úgy tűnik mindenki szeretné a kellemes, 20 C° -os  márciusi estéket a lehető leghosszabbra nyújtani.

Március 6. / Negyedik nap

Ébredés, zuhany, reggeli. Ásványvizes fogmosás, aztán irány a bázis. Útközben rendszeresen találkozunk egy takarító brigáddal, akik a szerves hulladékok újrahasznosításán szorgoskodtak.

Egyébként a tisztaságra – ami az arab népekre nem jellemző – különösebb panasz nem lehet. A jellemzően turisták által látogatott területek: a tengerpart, a szállodák, az üzletek és éttermek általában tiszták. Persze, ha az ember veszi a fáradtságot, akkor a város arabok által lakott területein láthat egy-két „meredek” dolgot.

Sajnos kora délelőttre annyira felerősödik a szél, hogy a bázison úgy döntünk, a mai napon nem merülünk, hanem végigjárjuk a bazársort és pihenünk. Ebéd után azért Lacival egy kicsit szabadtüdőzünk a bázis előtti szirt mentén, de olyan erős a szél és a hullámzás, hogy inkább átadjuk a terepet a szörfösöknek. Félelmetes, hogy micsoda sebességet képesek elérni egy jobb „deszkával”. Persze volt olyan, aki nem elégedett meg a sebességgel és hatalmasakat ugratott a hullámokon, vagy éppen szaltózott a levegőben.

Közben a bázison Imivel megbeszéljük, hogyha nem csillapodna a szél melyik merülőhelyeket tudjuk felkeresni. Ő a Canyon-t, az El-Bells-t és természetesen a Blue-Hole-t ajánlja, ami tökéletesen beleillik eredeti terveinkbe, sőt kilátás van egy kétnapos hajós szafarira is. Vacsora után ismét csavargás, mostanra már felmértük a terepet, tudjuk, hogy mit, hol és mennyiért lehet beszerezni.

Istvánnal papirusz másolatokat szeretnénk venni (természetesen az árusok esküsznek rá, hogy eredeti, de Egyiptomban a múzeumokon és az illegális magángyűjteményeken kívül nem nagyon található valódi papirusz). Találunk egy helyet, ahol nagyon szép, hálóra ragasztott, öregbített banánlevélre készített rajzok vannak. Ezek legalább nem a gagyi utánzatok közé tartoznak. Három beduin tea és félórás alkudozás után sikerül megegyeznünk az árban. Az elmúlt napok során végigjártunk néhány ékszerboltot is. Nem könnyű az egyiptomi és az itthoni aranyárakat összehasonlítani, mert Egyiptomban 18 karátos, itthon pedig 14 karátos aranyat lehet kapni. Egy ékszerész barátom azt mondja, azért érdemes Egyiptomban vásárolni, mert egészen más stílusú ékszereket lehet kapni ott, mint itthon. Túlesünk a kötelező teákon, elszívunk egy szivart és megalkuszunk az árban.

Közben az egyik árusnál Lívia „bedolgozást” vállal. A technika egyszerű: az apró üvegcsékbe tölcséren keresztül rétegesen színes homokot kell szórni, majd egy drót segítségével tevét, felhőket és napot „rajzolni” belőle. Aztán jól megtömni a homokot és leragasztani az üveg tetejét. Késő este érünk vissza a szállodába, bedőlünk az ágyba és alvás.

Március 7. / Ötödik nap

Reggelre egy kicsit csillapodik a szél és a hullámzás. Megreggelizünk és átballagunk a búvárbázisra, ahol mindenki bepakolja a felszerelését a búvárládákba. Beszállunk a kocsikba és megindulunk északnak a CANYON elnevezésű merülőhely irányába. Miután megérkezünk, a merülésvezető néhány mondatban bemutatja a merülőhelyet, aztán beöltözünk és egy hosszú, sekély lagúnán keresztül beúszunk a nyílt víz irányába. Lemerülünk. Az aljzat homokos, mindenhol kis korallképződmények láthatók. A tengerfenék mentén leereszkedünk 30 méteres mélységig és felülről, mint az ejtőernyősök egyenként „beleugrunk” a kanyonba.

Ez a csodálatos természeti képződmény egy hosszú sziklás hasadék a tengerfenéken, keskeny átjárókkal, kiszélesedő üregekkel, felülről nyitott, vagy éppen zárt részekkel. Ahogy felnézünk a hasadék aljáról, láthatjuk, a felettünk úszó üveghalakat, amiken gyakorlatilag keresztülsüt a nap. A kanyon egy kisebb terembe torkollik, ahol tűzhalakkal találkozunk. Kiúszunk és megkezdjük az emelkedést.

Visszanézve még mindig látjuk, ahogyan az általunk kilélegzett levegő szivárog a kanyon zárt részeiből. Az embernek olyan érzése támad, mintha több méter hosszú gyöngysorokat látna.

Emelkedés közben találkozunk néhány kofferhallal, murénával és tüskés tengeri uborkával

Miután szerencsésen partot érünk, gyorsan összerakodunk és irány a BELLS, BLUE HOLE merülőhelyek. Kétórás felszíni idő után újból beöltözünk és a Bells függőleges, keskeny hasadékán keresztül egyenként vízbe szállunk.             Leereszkedünk 32 méteres mélységig és egy párkányon gyülekezünk. Innen - egy 300 méteres mélységig zuhanó korallfal mentén – lassan emelkedve elindulunk a Blue Hole irányába. A látótávolság 15 méter felett van, rengeteg a lágy és kemény korall és persze sok a papagájhal, amik szorgalmasan rágják a szirtfalat. Színes császárhalak és doktorhalak úsznak a korallfal mentén, amin párkányok és üregek nyújtanak menedéket az apró halaknak. Tűzhalak lebegnek lustán, és néhány napóleonhal is feltűnik a nyílt tenger felől. Lassan elérjük a Blue Hole bejáratát, ami 7 méteres mélységben köti össze a „kék lyukat” és a tengert.

A Blue Hole nemcsak híres, de hírhedt merülőhely is, sok technikai búvár vesztette már itt életét merülés közben. A legismertebb közülük egy német technikai búvár, Barbara Dilinger, akinek a holtteste 120 méteres mélységben egy párkányon nyugszik. Szülei úgy határoztak, hogy nem hozatják fel lányuk holttestét – akinek a búvárkodás volt az élete – hanem hagyják hullámsírban nyugodni.

Délután érünk vissza a bázisra, kicsit pihenünk a tetőteraszon, csavargunk a bazársoron, aztán megvacsorázunk. Visszamegyünk a szállodába, összepakoljuk a kétnapos hajós szafarihoz elegendő ruhát és este kilenc óra körül elindulunk Sharm El Sheikbe.

Az éjszakát már a hajón, a kikötőben töltjük. Az idő kellemes, Istvánnal és Gáborral úgy határozunk, hogy a fedélzeten alszunk.

Március 8. / Hatodik nap

Hajnalban kifut a hajó első merülőhelyünk, a SHARK REEF / YOLANDA REEF irányába. Ez a merülőhely két víz alatti zátonyból áll, nem messze a parttól. A hajó távolabb vet horgonyt, mi pedig egy zodiac-kal közelítjük meg a zátonyokat. Bedőlünk a vízbe, majd alámerülünk és 15 méteres mélységben úszva csodáljuk az elénk táruló látványt.

A látótávolság 20 méter felett van és rengeteg a látnivaló. Kékpettyes ráják lapulnak a tengerfenéken, színpompás papagájhalak úsznak a korallszirtek mentén, a nyílt tenger felől pedig napóleonhalak és barrakúdák tűnnek fel. Látunk császárhalakat és egy kisebb tonhal rajt is. Zoli, a merülésvezető a korallokon apró pizsamás csigákat mutat.

A Yolanda Reefet megkerülve egy hajóroncsot pillantunk meg ami valaha szaniterárut szállított és most mindenhol mosdókagylók és vécécsészék hevernek, az egyikre Laci rögtön le is telepszik. A roncs felett egy teknős úszik, de nem sok időnk van bámészkodni, mert ezen a szakaszon erős az áramlás. Megpróbálunk a két zátony közötti védett részre beúszni, de az áramlat erősebb nálunk, úgyhogy inkább felemelkedünk. Azonnal jön értünk a zodiac, beszállunk és visszatérünk a hajóra.

Reggelizés közben a hajó felszedi a horgonyt, és már megyünk is a következő merülőhelyre, ahol a DUNRAVEN hajó roncsa található. A szél természetesen most is fúj, de ez nem veszi el a kedvünket a napozástól.

Ebéd előtt ismét alámerülünk, most a hajó tatjáról ugrunk a vízbe. A roncs a fedélzetével lefelé fekszik a fenéken, mi valahol az alsó részen hatolunk be az oldalán tátongó lyukon.

A hajó szinte teljes hosszában átjárható, bár különösebb látványosság nincs benne, csak néhány csapat üveghallal és sügérrel találkozunk A hajó valaha fát szállított, de tűz ütött ki rajta és az egész rövid idő alatt leégett, majd elsüllyedt. A felszínre emelkedünk, felvesz minket a hajó, levesszük a felszerelést, és kényelmesen megebédelünk.

Felszedjük a horgonyt és megindulunk a STINGRAY STATION merülőhely felé. Késő délután merülünk ismét, és egyből egy hatalmas barrakúdába „botlunk”. A fenék itt is homokos és rengeteg a tengeri rózsák között úszkáló apró bohóchal. Az üregekből murénák tátognak felénk, és papagájhalak rágják a szirtet. A víz tiszta és sekély, sokáig merülünk.

Visszatérve a hajóra, vacsora közben átbeszéljük a nap eddigi élményeit és felkészülünk az éjszakai merülésre, amit az ALTERNATIVES nevű merülőhelyen hajtunk végre. A kapitány bekapcsolja a hajó tatja alá szerelt világítást, mi pedig ellenőrizzük a lámpákat és beugrálunk a vízbe.

Az éjszakai merülés azért különleges, mert ilyenkor egészen más az élővilág összetétele, mint nappal. Mindjárt a merülés elején egy hatalmas murénával találkozunk, ami a korallok között tekergőzve zsákmány után kutat. Egy ideig követjük, aztán egy rákot fedezünk fel a lámpák fényében.

Zoli talál egy tisztást a fenéken, letérdel, és mutatja, hogy telepedjünk köré. Int, hogy kapcsoljuk le a lámpákat, majd amikor sötét lesz, elkezdi a kezével a vizet keverni. Apró villanások látszanak, ahogy a planktonok kisülnek. Visszafelé egy korallon hatalmas tengeri csillagot és tengeri rózsákat látunk. Húsz perces merülés után megcélozzuk a hajó fényeit és felemelkedünk. Levetkőzünk, kiakasztjuk a felszerelést száradni és lefekszünk aludni.

Március 9. / Hetedik nap

Hajnalban a hajó ismét felszedi a horgonyt és a Ras Mohamed Nemzeti Parkot magunk mögött hagyva a szuezi öböl irányába hajózunk. Reggeli előtt Zolival átnézzük a merülési tervet, ma délelőtt két merülést hajtunk végre az THISTLEGORM nevű hajóroncsnál. A hajó a második világháborúban szállított utánpótlást az angol csapatoknak, de egy hazafelé tartó német bombázó észrevette az öbölben horgonyzó hajót, és egyetlen bombát ledobva elsüllyesztette. Az első merülés alkalmával „csak”  körbejárjuk a roncsot, a második merülésnél pedig már behatolunk a rakterekbe is.

A hajóroncs orra 16 méteres mélységben helyezkedik el, ide kötjük le a hajónkat és a kötél mentén ereszkedünk le. Kísérteties látvány, ahogy a hatalmas árny előbukkan a semmiből. A hajó majdnem teljesen vízszintesen fekszik a tengerfenéken. A fedélzeten szállított vasúti tartálykocsikat összeroppantotta a nyomás, a mozdony valahol a roncs mellett pihen az aljzaton. A hajót ért találat szinte leszakította a tatrészt, aminek fedélzetén egy lövegtorony található.

A roncs oldalát papagájhalak tisztogatják és Attilával a nyílt tenger felől látunk egy ember nagyságú tonhalat is. Teszünk még egy pár kört a hídon, megnézzük a horgony csörlőszerkezetét, majd a hajókötél mentén felemelkedünk.

Reggeli közben megbeszéljük a következő merülés menetét, aztán kifekszünk napozni. Kétórás felszíni idő után ismét beöltözünk, beugrálunk a vízbe és a hajókötél mentén leereszkedünk a roncshoz.

A legmélyebben található raktérben kezdünk és folyamatosan emelkedve felfelé végigjárunk minden helységet. A szétlőtt raktér mellett két tank fekszik, és ahogy behatolunk a roncsba mindjárt egy teherautót látunk, aminek a platóján motorkerékpárok sorakoznak. Sötét van, lámpákat kell használnunk. Elég szűk a hely, vigyázni kell a felszerelésre, nehogy beakadjon valami. Egymás után libasorban haladunk, és ahogy felnéz az ember a plafonra, a gerendák között megrekedt levegő tükörként veri vissza a képmását.

Mindenhol gumicsizmák és lőszeres ládák hevernek. Az egyik raktérben pedig motorokat látunk egymás mellé állítva, ameddig a szem ellát. Találunk egy emléktáblát is, egy Tatabányai búvár emlékére állították társai. Végigjárunk minden helységet, bekukkantunk minden zugba, végül lassan megkezdjük a felszínre emelkedést. Öt méteres mélységben tartunk egy ötperces biztonsági megállót. Figyelem a többieket, mindenki a roncs felé tekintget. Hát igen, ez nem mindennapi élmény volt.

Útban utolsó merülőhelyünk felé megebédelünk a hajón és elfekszünk a fedélzeten. Délután vetünk horgonyt a SHARK REEF – YOLANDA REEF mellett. Itt volt első hajós merülésünk, de úgy döntünk, hogy ezen a sekély részen maradunk, mert délelőtti merüléseink meglehetősen mélyre és hosszúra sikerültek és holnap délután még repülőre is kell szállnunk. Az időpont tökéletes, nemsokára esteledik, ilyenkor a nappali állatok még aktívak, de az éjszakai ragadozók is megkezdik már zsákmányszerző körútjaikat.

Alig csapunk néhányat az uszonyokkal, egy teknőst találunk, ahogy jóízűen a korallszirten csemegézik. Legalább tíz percig figyeljük alig néhány méteres távolságból, aztán lassan odébbállunk. A tengerfenék itt is homokos és rengeteg „korall-oázist” találunk, amiket apró színes bohóchalak, korallsügérek, tűzhalak, tengeri rózsák és csigák laknak. Előbújnak az üregekből a murénák, amikből most legalább tizet láttunk. Kezd szürkülni, előkerülnek a lámpák, és Zoli elkezdi sürgetni a csapatot a mielőbbi visszatérés reményében, nem éppen nagy sikerrel.

Ahogy bevilágítok egy asztal-korall alá egy hatalmas sügér tátog velem szembe. Azonnal jelzek Lacinak és öt másodpercen belül mindenki ott lebeg „tátott szájjal”. A sügér kiúszik közénk és egy hasadék felé igyekszik, aztán hirtelen irányt változtat, hogy utat engedjen egy hatalmas murénának Tökéletes befejezés. A felszínre emelkedünk, ahol már erősen szürkül. Bekapcsoljuk a stroboszkóp lámpát, a hajó pedig azonnal megindul felénk. Kidobják az áramláskötelet, belekapaszkodunk, és egymás után felszállunk a hajóra.

Este érünk Sharm El Sheik kikötőjébe, átrakodunk a mikrobuszokba és irány Naama Bay, a belváros. Ez már tiszta Európa, mindenhol szállodák éttermek, butikok, többszintes pláza szerű bevásárlóközpontok hömpölygő turista áradattal. Rövid csavargás után újra Dahab felé vesszük az irányt. Késő este érünk haza, a bazársoron elköltjük a maradék aprópénzt és visszatérünk a szállodába. Ez az utolsó éjszakánk Egyiptomban.

Március 10. / Nyolcadik nap

Elérkezett az utolsó nap, a hazautazás ideje. Reggeli után mindenki nekiáll összecsomagolni a holmiját, ami – mint menet közben kiderül - egyáltalán nem könnyű feladat, mert a bazársoron vásárolt képeket, törölközőket, és póló hegyeket nem akarják elnyelni a táskák és bőröndök.

Délben megérkezik értünk a bázisról a „pick-up”, feldobáljuk a cuccot és átmegyünk a bázisra, hogy összerakjuk a búvárfelszereléseinket. Leadjuk az ólmokat, a lámpákat, a búvárládákat és visszaadjuk a szekrénykulcsokat is. Mindenki rendezi a számláját és elbúcsúzunk a bázison dolgozó személyzettől.

Másfél órás buszozás után érünk a repülőtérre, lerakodunk és bejelentkezünk. A vámvizsgálat hamar megy, nem sokat foglalkoznak velünk. A repülő szerencsére pontosan érkezik és a következő négy óra már emlékezéssel, az elmúlt napok élményeinek felidézésével és a következő túra tervezgetésével telik el. Megnézegetjük a fényképeket, a merülési naplókat és a merülési térképeket.

Az utaskísérők nagyon kedvesek, hamar összebarátkozunk velük, kellemesen telik az út.

Este hat óra körül érünk Ferihegyre, minden csupa hó, sajnos újra értelmet nyer a télikabát és a sapka. …