Hajnali három órakor indulunk el Mosonmagyaróvárról, Győrben felvesszük még két búvártársunkat, aztán irány Ferihegy kettő. Hat órakor bejelentkezünk, felvesszük a repjegyeket, páran lefóliáztatjuk a csomagjainkat (érdemes, ha drága búvárfelszerelést visz magával az ember) és mire a vámvizsgálat végére érünk kiderült, hogy legalább 5 órát késik a gép! Na, ez is jól kezdődik..... sebaj, kaptunk fejenként egy-egy 2100 Forintos „kajajegyet”, legalább megreggelizünk. Aha, csakhogy a terminál területén működő utasellátóknál ezen az áron két sört kap az ember…
Dahab város határában katonai ellenőrzésen esünk át, „nó kamera plíz”, figyelmeztet bennünket a sofőr. Beérünk a városba, hááááát elég bizarr látvány. Este kilenc, az első nap a repülő jóvoltából ugrott, pedig a „check-dive”-ot már letudhattuk volna. Lepakolunk a CORAL COAST szálloda előtt, felvesszük a szobakulcsokat és berendezkedünk. A szálloda szép, egyetlen apróság csípi (szó szerint) a szemünket: a csapból és zuhanyból enyhén sós víz folyik! Zuhanyzás, aztán fogmosás ásványvízzel…. Rövid megbeszélés után úgy döntünk, hogy megnézzük a bázist, megvacsorázunk és csavargunk egyet. Öt perces séta után elérjük a bázist, ami a LIGHTHOUSE nevet viseli. Összeismerkedünk a bázison dolgozó személyzettel, akik magyarul, szlovákul, németül és természetesen angolul beszélnek (van, aki már az arabot is beszéli).
Miután végzünk a váltással, megbeszéljük a következő napi programot, aztán visszasétálunk a tengerparton a szállodáig. Leülünk a parton és koccintunk a megérkezésre. Az alkoholos italt nem fogyasztóktól ezt a terhet Gábor és Béla vállalja át….
Reggel korán kidob az ágy, kimegyek az erkélyre,
hogy végre nappal is lássam a környéket. A
Lassan mindenki magához tér és átmegyünk az
étterembe. Kellemes hely, egy arab szakács szimultán süti a palacsintát és
a zöldséges omlettet. Ott tartózkodásunk alatt sikerült alaposan
megdolgoztatnunk, a palacsinta ugyanis nagyon finom volt. A
Reggeli után vissza a szobába (15 méter) szusszanni
egy kicsit, amíg értünk nem jön a bázisról egy „pick-up”, hogy elvigye a
felszerelésünket. A hasmenéstől félve bedobunk egy-egy korty nyolcvan
százalékos Stroh rumot, amit az elvetemültebbek némi
Zoli begyűjti a búvárminősítéseket igazoló kártyákat
és ismerteti a búvárokra vonatkozó szokásos előírásokat, nem vihetünk kést
és kesztyűt magunkkal (ha van rajtad kesztyű, bátrabban hozzányúlsz
mindenhez). A „check-dive”-ot a bázis előtti a LIGHTHOUSE REEF
-en hajtjuk végre, nem kevés időbe és ólomba telik, hogy elérjük a
megfelelő kisúlyozás állapotát (a Vörös-tenger
Kijövünk, elmossuk cuccot és kiakasztjuk száradni.
Közben feltámad a szél és úgy döntünk, hogy a hullámzás miatt a második
merülést áttesszük holnapra. Koradélután van, nyakunkba vesszük a
bazársort, ami közvetlenül a tengerpart mellett egy pálmafákkal
szegélyezett, kövezett sétány. Mindenhol éttermek és árusok, akik
szerintem a világ összes nyelvén meg tudnak szólalni, csakhogy eladják az
eladni valójukat. Mindenhol nagyon kedvesek, beduin teával és vízipipával
kínálnak
Ébredés a napfelkeltével, olyan hat óra
magasságában. Annak ellenére, hogy tél van már ilyen korán is érezni lehet
a nap melegét. Sajnos a szél ugyanúgy fúj, mint tegnap este és a hullámzás
is elég erősnek tűnik. Gáborral éppen arról beszélgetünk az erkélyen,
hogyha meg akarjuk merülni az EL-GARDEN-t, akkor keményen
meg kell küzdenünk a hullámveréssel, amikor váratlanul egy búvárcsapat
tűnik fel és megindulnak befelé. Páholyból figyelhettük, ahogyan
megdolgoznak minden
Reggeli után a bázison megbeszéljük a napi
programot, csomagolunk, bepréselődünk a terepjáróba és körülbelül félórás
zötykölődés után megérkezünk a GOLDEN BLOCK nevezetű
merülőhelyre. Péter, az éppen aktuális merülésvezetőnk ismerteti a
merülési tervet és a várható látnivalókat. Beöltözés, aztán irány a víz.
Szerencsére a hullámzás itt nem olyan erős, ezért a vízbeszállás sem okoz
gondot. A látótávolság itt már jobb egy fokkal, úgy 15 méterre becsülöm.
Lemerülés után azonnal trombitahalakat látunkk és egy
korallszirten pihenő kofferhalat,
Egy közeli parti pihenőhelyen kifújjuk magunkat,
megbeszéljük a látottakat és forró beduin teát
Kétórás pihenés után újra kocsiba szállunk és
néhány percen belül elérjük következő merülési állomásunkat a THREE
POOLS -ot. A merülőhely vázlata egy partmenti táblán
A parton szétszedjük és „bedobozoljuk” a
felszerelést, majd visszaindulunk a bázisra. Útközben
Az egyik árus 200 Dollárért egy komplett cápaállkapcsot kínált eladásra, de az ilyen árúval vigyázni kell, mert komoly problémát okozhat a repülőtéren. Fáradtan érünk haza, de lefeküdni most sem sikerül időben. Sokáig beszélgetünk az erkélyen, úgy tűnik mindenki szeretné a kellemes, 20 C° -os márciusi estéket a lehető leghosszabbra nyújtani.
Ébredés, zuhany, reggeli. Ásványvizes fogmosás,
aztán irány a bázis. Útközben
Egyébként a tisztaságra – ami az arab
népekre nem jellemző – különösebb panasz nem lehet. A jellemzően turisták
által látogatott területek: a tengerpart, a szállodák, az üzletek és
éttermek általában tiszták. Persze, ha az ember veszi a fáradtságot, akkor
a város arabok által lakott területein láthat egy-két „meredek” dolgot.
Sajnos kora délelőttre annyira felerősödik a szél,
hogy a bázison úgy döntünk, a mai napon nem merülünk, hanem végigjárjuk a
bazársort és pihenünk. Ebéd után azért Lacival egy kicsit szabadtüdőzünk a
bázis előtti szirt mentén, de olyan erős a szél és a hullámzás, hogy
inkább átadjuk a terepet a szörfösöknek. Félelmetes, hogy micsoda
sebességet képesek elérni egy jobb „deszkával”. Persze volt olyan, aki nem
elégedett meg a
Közben a bázison Imivel megbeszéljük, hogyha nem
csillapodna a szél melyik merülőhelyeket tudjuk felkeresni. Ő a Canyon-t,
az El-Bells-t és természetesen a Blue-Hole-t ajánlja, ami tökéletesen
beleillik eredeti
Istvánnal papirusz másolatokat szeretnénk venni
(természetesen az árusok esküsznek rá, hogy eredeti, de Egyiptomban a
múzeumokon és az illegális magángyűjteményeken kívül nem nagyon található
valódi papirusz). Találunk egy helyet, ahol nagyon szép, hálóra
ragasztott, öregbített banánlevélre készített rajzok vannak. Ezek legalább
nem a gagyi utánzatok közé tartoznak.
Közben az egyik árusnál Lívia „bedolgozást” vállal. A technika egyszerű: az apró üvegcsékbe tölcséren keresztül rétegesen színes homokot kell szórni, majd egy drót segítségével tevét, felhőket és napot „rajzolni” belőle. Aztán jól megtömni a homokot és leragasztani az üveg tetejét. Késő este érünk vissza a szállodába, bedőlünk az ágyba és alvás.
Reggelre egy kicsit csillapodik a szél és a
hullámzás. Megreggelizünk és átballagunk a
Ez a csodálatos természeti képződmény egy hosszú
sziklás hasadék a tengerfenéken, keskeny átjárókkal, kiszélesedő
üregekkel, felülről nyitott, vagy éppen zárt részekkel. Ahogy felnézünk a
hasadék aljáról, láthatjuk, a felettünk úszó üveghalakat,
amiken gyakorlatilag keresztülsüt a nap. A kanyon egy kisebb terembe
torkollik, ahol
Visszanézve még mindig látjuk, ahogyan az általunk kilélegzett levegő szivárog a kanyon zárt részeiből. Az embernek olyan érzése támad, mintha több méter hosszú gyöngysorokat látna. Emelkedés közben találkozunk néhány kofferhallal, murénával és tüskés tengeri uborkával
Miután szerencsésen partot érünk, gyorsan
összerakodunk és irány a BELLS, BLUE HOLE
A Blue Hole nemcsak híres, de hírhedt merülőhely is,
sok technikai búvár vesztette már itt életét
Délután érünk vissza a bázisra, kicsit pihenünk a
tetőteraszon, csavargunk a bazársoron, aztán megvacsorázunk. Visszamegyünk
a
Az éjszakát már a hajón, a kikötőben töltjük. Az idő kellemes, Istvánnal és Gáborral úgy határozunk, hogy a fedélzeten alszunk.
Hajnalban kifut a hajó első merülőhelyünk, a
SHARK REEF / YOLANDA REEF
A látótávolság 20 méter felett van és rengeteg a
látnivaló. Kékpettyes ráják lapulnak a tengerfenéken,
színpompás papagájhalak úsznak a korallszirtek mentén, a
nyílt tenger felől
A Yolanda Reefet megkerülve egy hajóroncsot
pillantunk meg ami valaha szaniterárut szállított és most mindenhol
mosdókagylók és vécécsészék hevernek, az egyikre Laci rögtön le is
telepszik. A roncs felett egy teknős úszik, de nem sok időnk
van
Reggelizés közben a hajó felszedi a horgonyt, és már
megyünk is a következő merülőhelyre, ahol a DUNRAVEN hajó
roncsa található. A szél természetesen most is fúj, de ez nem
Ebéd előtt ismét alámerülünk, most a hajó tatjáról ugrunk a vízbe. A roncs a fedélzetével lefelé fekszik a fenéken, mi valahol az alsó részen hatolunk be az oldalán tátongó lyukon.
A hajó szinte teljes hosszában átjárható, bár
különösebb látványosság nincs benne, csak néhány csapat üveghallal
és sügérrel találkozunk A hajó valaha fát szállított, de tűz
ütött ki rajta és az egész rövid
Felszedjük a horgonyt és megindulunk a
STINGRAY STATION merülőhely felé. Késő délután merülünk ismét, és
egyből egy hatalmas barrakúdába „botlunk”. A fenék itt is
homokos és rengeteg a tengeri rózsák között úszkáló apró
bohóchal. Az üregekből murénák
Visszatérve a hajóra, vacsora közben átbeszéljük a nap eddigi élményeit és felkészülünk az éjszakai merülésre, amit az ALTERNATIVES nevű merülőhelyen hajtunk végre. A kapitány bekapcsolja a hajó tatja alá szerelt világítást, mi pedig ellenőrizzük a lámpákat és beugrálunk a vízbe.
Az éjszakai merülés azért különleges, mert ilyenkor
egészen más az élővilág összetétele, mint
Zoli talál egy tisztást a fenéken, letérdel, és mutatja, hogy telepedjünk köré. Int, hogy kapcsoljuk le a lámpákat, majd amikor sötét lesz, elkezdi a kezével a vizet keverni. Apró villanások látszanak, ahogy a planktonok kisülnek. Visszafelé egy korallon hatalmas tengeri csillagot és tengeri rózsákat látunk. Húsz perces merülés után megcélozzuk a hajó fényeit és felemelkedünk. Levetkőzünk, kiakasztjuk a felszerelést száradni és lefekszünk aludni.
Hajnalban a hajó ismét felszedi a horgonyt és a
Ras Mohamed Nemzeti Parkot
A hajóroncs orra 16 méteres mélységben helyezkedik
el, ide kötjük le a hajónkat és a kötél mentén ereszkedünk le. Kísérteties
látvány, ahogy a hatalmas árny előbukkan a semmiből. A hajó majdnem
teljesen vízszintesen fekszik a tengerfenéken. A fedélzeten szállított
vasúti tartálykocsikat összeroppantotta a nyomás, a mozdony valahol a
roncs mellett pihen az aljzaton. A
A roncs oldalát papagájhalak tisztogatják és Attilával a nyílt tenger felől látunk egy ember nagyságú tonhalat is. Teszünk még egy pár kört a hídon, megnézzük a horgony csörlőszerkezetét, majd a hajókötél mentén felemelkedünk.
Reggeli közben megbeszéljük a következő merülés
menetét, aztán kifekszünk napozni. Kétórás
A legmélyebben található raktérben kezdünk és
folyamatosan emelkedve felfelé végigjárunk minden helységet. A szétlőtt
raktér mellett két tank fekszik, és ahogy behatolunk a roncsba mindjárt
egy teherautót látunk, aminek a platóján motorkerékpárok sorakoznak. Sötét
van, lámpákat kell használnunk. Elég szűk a hely, vigyázni kell a
Mindenhol gumicsizmák és lőszeres ládák hevernek. Az
egyik raktérben pedig motorokat látunk egymás mellé állítva, ameddig a
szem ellát. Találunk egy emléktáblát is, egy Tatabányai búvár emlékére
állították társai. Végigjárunk minden helységet,
Útban utolsó merülőhelyünk felé megebédelünk a hajón
és elfekszünk a fedélzeten. Délután vetünk horgonyt a SHARK REEF –
YOLANDA REEF mellett. Itt volt első hajós merülésünk, de úgy
döntünk, hogy
Alig csapunk néhányat az uszonyokkal, egy teknőst
találunk, ahogy jóízűen a korallszirten csemegézik. Legalább tíz percig
Ahogy bevilágítok egy asztal-korall alá egy hatalmas sügér tátog velem szembe. Azonnal jelzek Lacinak és öt másodpercen belül mindenki ott lebeg „tátott szájjal”. A sügér kiúszik közénk és egy hasadék felé igyekszik, aztán hirtelen irányt változtat, hogy utat engedjen egy hatalmas murénának Tökéletes befejezés. A felszínre emelkedünk, ahol már erősen szürkül. Bekapcsoljuk a stroboszkóp lámpát, a hajó pedig azonnal megindul felénk. Kidobják az áramláskötelet, belekapaszkodunk, és egymás után felszállunk a hajóra.
Este érünk Sharm El Sheik kikötőjébe, átrakodunk a
mikrobuszokba és irány Naama Bay, a
Elérkezett az utolsó nap, a hazautazás ideje.
Reggeli után mindenki nekiáll összecsomagolni a
Délben megérkezik értünk a bázisról a „pick-up”,
feldobáljuk a cuccot és átmegyünk a bázisra, hogy összerakjuk a
búvárfelszereléseinket. Leadjuk az ólmokat, a lámpákat, a búvárládákat és
visszaadjuk a szekrénykulcsokat is. Mindenki rendezi a
Másfél órás buszozás után érünk a repülőtérre,
lerakodunk és bejelentkezünk. A vámvizsgálat hamar megy, nem sokat
foglalkoznak velünk. A repülő szerencsére pontosan érkezik és a következő
négy óra már emlékezéssel, az elmúlt napok élményeinek felidézésével és a
következő túra tervezgetésével telik el. Megnézegetjük a fényképeket, a
merülési naplókat és a merülési
Az utaskísérők nagyon kedvesek, hamar összebarátkozunk velük, kellemesen telik az út. Este hat óra körül érünk Ferihegyre, minden csupa hó, sajnos újra értelmet nyer a télikabát és a sapka. … |