HORVÁTORSZÁG, SENJ / UJČA KEMPING  2004

Augusztus 7. / Harmadik nap

Augusztus 8. / Negyedik nap

Augusztus 5. / Első nap

Indulás hajnali négy órakor. Kicsit korán van még, de érdemes időben elindulni, mert csak egy hosszú hétvégére megyünk és ilyenkor minden perc számít. A létszám 9 fő két személyautó és egy mikrobusz kemping- és búvárfelszereléssel megrakva. Letenyénél lépünk határt, és míg elérünk Senj-be, kb. 10 Eurot költünk autópályadíjra autónként. Az út egyébként jó, majdnem teljesen végig autópálya van és mivel hét közben utazunk, a forgalom is minimális.

Tizenegy óra után érjük el a várost, ahonnan 5 kilométerre déli irányban megtaláljuk a kempinget. Nem túl nagy és meglehetősen zsúfolt. A Galathea búvárközpont képviseletében a kemping területén működik egy magyar búvárbázis, ahol Bégányi István divemaster fogad bennünket. A bázison lerakodjuk a felszereléseinket, Istvánnak átadom a búvárigazolványokat és a merülési naplókat, ő pedig kitölti az éves horvátországi merülési engedélyeket.

Felverjük a sátrakat, majd egy rövid pihenő után elmegyünk sznorkelezni az öbölbe. A víz meglepően tiszta, mindjárt ki is próbálom legújabb szerzeményemet, egy Olympus Camecia 460 Zoom Del Sol digitális fényképezőgépet, melyet egy Olympus PT-021 víz alatti tok véd a víztől. Rengeteg tengeri uborkát, sünt és csillagot látunk, de előkerülnek a gébek, és az apró sziklahalak is.

Úszunk, ugrálunk a sziklákról, nézelődünk a víz alatt, aztán visszatérünk a bázisra és elkezdjük összerakni a búvárfelszereléseket, elvégre merülni jöttünk. István azt tanácsolja, hogy az öböl jobb oldalán haladva ússzunk ki a nyílt vízre, majd ereszkedjünk le kb18 méteres mélységig és a part vonalát követve haladjunk előre a levegőkészlet feléig. Én vezetem a csapatot, négy merülőpár követ. A sort Robi és Péter zárják, ők kezelik a fényképezőgépet.  A mélyebb rész kicsit homályosabb, nem is maradunk sokáig, felemelkedünk kb. 8 méterig, és úgy úszunk vissza az öböl bejáratáig, ahol a merülőpárok a biztonsági levegőkészlet erejéig tovább nézelődhetnek. Péterrel majdnem másfél órát töltünk lent, több mint száz felvételt készítünk. Elégedettek vagyunk.

Elmossuk a felszerelést és miután kicsöpögött leadjuk a bázison.  Este bemegyünk a városba, ahol éppen a négynapos nyári fesztivál nyitó ünnepsége zajlik (az időzítés nem véletlen, az interneten Zoli barátom megtalálta Senj város honlapját, ahol minden nyári program szerepel). Leülünk egy fagyizó teraszán, bedobunk pár fagylaltkelyhet meg sört… Gábornak most volt a születésnapja, úgyhogy kezd emelkedni a hangulat.

Miután megbeszéljük a nap eseményeit, beljebb merészkedünk a zene irányába. A város főterén egy színpad, körben sörözők és kifőzdék mindenféle helyi specialitásokkal. Persze itt is eszünk és iszunk is, mert a jó búvár tudja, hogy a folyadékpótlás nagyon fontos dolog. Fantasztikus a hangulat, idősek és fiatalok beöltözve mindenféle maskarákba, mind együtt énekelnek és táncolnak. Sehol egy rendőr, nem verekszik senki, és nem járunk térdig a szemétben. Érdekes, hogy ez nálunk miért nem működik…?

Sokáig maradunk, bár tudjuk, holnap három merülés vár még ránk. Hajnali kettő körül érünk vissza a kempingbe, ahol már minden csendes. Felmerül az éjszakai fürdőzés ötlete is, de aztán győz a lustaság és lefekszünk aludni.

Augusztus 6. / Második nap

A kempingben korán beindul az élet, így kénytelen mindenki időben felkelni. Ahogy körülnézek a csapatból többen igényelnének még némi pihenést, de ezt a luxust nem engedhetjük meg magunknak, ma sűrű búvárprogramunk lesz. Némi reggeli és jelentős mennyiségű ásványvíz elfogyasztása után összerakjuk a felszereléseinket és leballagunk az öbölbe. A víz tükörsima és kristálytiszta. Mivel levegőkészleteinket szeretnénk maximálisan a búvárkodásra fordítani, úgy döntünk, hogy a felszínen úszunk ki az öbölből és a nyílt vízen fogunk csak alámerülni.  Körülbelül húsz perc kényelmes tempójú uszonyozás után érjük el tervezett merülőhelyünket, ahol 32 méteres mélységben egy személyautó található. Felfekszünk a felszínre és kipihenjük magunkat, közben még egyszer megbeszéljük a merülés menetét.

Alámerülünk és hamarosan el is érjük az autóroncsot, ami a merülés tervezett legmélyebb pontja. Körbeússzuk, a fényelnyelődés miatt csak a lámpafényben látszik, hogy valaha narancssárga lehetett a színe. Egy függőleges fal mellett kezdjük meg az emelkedést, ami tele van szivacsokkal és tengeri rózsákkal.

A fal csúcsa tíz méteres mélységben lehet, itt összevárom a csapatot, és a levegőkészletek ellenőrzés után komótosan megindulunk az öböl irányába. Sok a morgóhal és a tengeri sün, de a sziklák hasadékaiból előkerül egy-egy polip is. Péterrel próbálunk minél közelebb férkőzni a kiszemelt „áldozathoz” egy jó fotó kedvéért, de a polip hirtelen rámozdul a kamerára, hatalmas tintafelhőt eresztve ránk és mire feleszmélünk a meglepetésből, eltűnik a kövek között. Sebaj, majd legközelebb. A merülés most is hosszúra sikerül, több mint egy órát töltünk a vízben.

Dél körül megérkezik Brankovits István, akivel a csapat egy része a Gyöngy-szirtnél fog merülni. Ebéd közben letöltjük a fényképeket és megbeszéljük a látottakat. Amíg a palackjainkat töltik egy kis pihenőt engedélyezünk magunknak, fagyi, sör és alvás a sorrend. Négy óra körül fut ki a hajó hét búvárral. István nem sajnálja a „kakaót”, a kilométerórára pillantva látom, hogy közel 60 km/órás sebességgel közeledünk a Gyöngy-szirt felé. Az út még így is húsz percig tart. Miután a hajó lehorgonyoz, felvesszük a légzőkészülékeket és beborulunk a vízbe.

A szirt különlegessége, hogy egy átjáró vezet rajta keresztül, melynek a bejárata 5 méteres mélységben található, átúszva rajta 15 méteres mélységnél bukkanunk elő. Érdemes lámpát vinni, mert az átjáró falán és mennyezetén sokfajta szivacs és tengeri rózsa telepszik meg.

A merülés legmélyebb pontja 31 méter, itt egy közepes erősségű áramlattal találkozunk, és egy kicsit utazunk is vele. Feljebb emelkedve egy sekély plató felett úszva, kisebb-nagyobb morgóhal rajokat, tengeri csillagokat és a hasadékból felfelé szivárgó, általunk kilélegzett levegőt látjuk.

Ahogy telik az idő és fogy a levegő, páronként felemelkedünk és befejezzük a merülést. A bázisra visszatérve Istvánnal egyeztetjük az éjszakai merülés időpontját és a csapat egy része újfent bevonul a városba nézelődni.

Kilenc óra környékén elkezdünk gyülekezni, összerakjuk a felszerelést és előkerülnek a lámpák is. Kényelmesen leballagunk a partra és az éjszakai merülés szabályait betartva a merülőpárok már bekapcsolt lámpákkal, együtt mennek be a vízbe. Most István vezeti a csoportot, én Bélával zárom a sort.

Alig indulunk el, az öböl bejáratánál Gábor mindjárt egy félméteres kalmárt fedez fel, ami ritka jelenség errefelé. Szerencsére nem egy ijedős fajta, így mindenki meg tudja nézni. Tovább úszva egy jókora kakashallal is találkozunk, ami a lámpák fényétől teljesen „felpörög”. Amikor felcsapja a hátuszonyát és szétnyitja a mellúszóit legalább kétszer akkorának tűnik, mint amekkora valójában.

Előkerül egy a polip is, ami a kövek között tapogatózva zsákmány után kutat. Hirtelen széttárja a karjait, és ernyőként borul áldozatára, miközben folyamatosan változtatja a színét. Még látom, ahogy a zsákmány próbál kitörni a polip öleléséből, de lassan megszűnik a vergődése, és én is továbbállok, mert senkit sem illik evés közben zavarni. Nem mindennapi élmény közvetlen közelről ilyesmit látni.

Lassan befejezzük a merülést, záró momentumként a sekély vízben, lekapcsolt lámpáknál egy kis plankton-kisülést produkálunk.

Éjfél körül járhat, mire lerakodunk a bázison és letöltjük a képeket. Egy kicsit még beszélgetünk, eszünk, de ma éjszaka már senki sem akar visszamenni a városba…

Augusztus 7. / Harmadik nap

Ébredés, kaja és irány a bázis. Palackok töltve, összerakjuk a felszerelést és gyülekezünk a parton. Mai első merülésünk célja újra az autóroncs lesz. Tegnapi technikánkat alkalmazva a felszínen kiúszunk a merülőhelyre és csak ott fogunk alámerülni.

A víz kristálytiszta, 30 méteres mélységben is tökéletesek a látási viszonyok. Az autóroncsot elérve egy hatalmas kakashalat látunk, ami az autó felett lebeg, közeledésünkre azonban komótosan elúszik a mélyebb vizek felé. A szirtfal mentén lassan elkezdünk emelkedni, bekukkantunk minden hasadékba, hátha újra látunk valami különlegeset. A nap szinte függőlegesen süt, a sekélyebb 4 -5 méteres vízben a szivacsok, tengeri csillagok és tengeri rózsák színei gyönyörűen látszanak.

Újra találkozunk polipokkal, morgóhal rajokkal és a sziklahasadékokban megbúvó gébekkel. Mikor az öböl bejáratát elérjük, a levegőkészletek még bőven a biztonsági tartalék felett vannak, innentől a partig „szabadfoglalkozás” a merülőpároknak. A víz kellemes, látnivaló akad bőven, most is több mint egy órát töltünk a vízben.

A parton elmossuk a felszerelést és felhordjuk a bázisra. Miután megebédelünk, a csapat újra kettéválik, egyik fele hajós merülést hajt végre a Gyöngy-szirtnél, a csapat többi tagja pedig parti merülésen vesz részt. Berakjuk a felszerelést, beszállunk és már száguldunk is a 150 lóerős motor hajtotta hajóval. Hullámoknak nyoma sincs, az út most rövidebbnek tűnik, mint először.

Közvetlenül az átjáró felett horgonyzunk le, felvesszük a légzőkészülékeket és megkezdjük a merülést. Átúszunk az átjárón, majd a túlsó felén 15 méteres mélységben gyülekezünk. Ellenőrzöm a levegőkészleteket és megindulunk lefelé 30 méteres mélységig. A szirtfalat körbeúszva rengeteg látnivalót találunk, mindent beborítanak a különböző színű, formájú és méretű szivacsok. A lámpa használata itt is ajánlott, ebben a mélységben igazán így élvezhetőek a színek. A falon rengeteg üreg és hasadék található, mindenhová benézünk, hátha találunk valami érdekeset.

Elkezdünk feljebb emelkedni, áramlatnak most nyoma sincs. Öt méteres mélységben - a szirtet megkerülve - elérjük kiindulási pontunkat, az átjáró bejáratát. Ezen a részen különösen sok a szivacs, de találunk néhány kisebb lágy- és keménykorall fajtát is, ideális hely a biztonsági megálló megtartására. Majdnem háromnegyed órát töltünk a vízben, mielőtt utolsó merülésünkből felemelkednénk.

Az öbölben még vízipólózunk egy kicsit, ugrálunk a sziklákról, aztán a bázisra visszatérve mindenki kitölti a merülési naplóját, letöltjük a fényképek, lezuhanyzunk és irány Senj, a karnevál záróestje. Holnap már nem merülünk, úgyhogy egy pizzéria teraszán kényelmesen megvacsorázunk, aztán a szokásos fagylaltkelyhek, és némi „frissítő” elfogyasztása után belevetjük magunkat a karneváli forgatagba. A hangulat négy napja töretlen, jelmezes felvonulás, mutatványosok, zene és tánc…

Augusztus 8. / Negyedik nap

Reggeli után lebontjuk a sátrakat, a bázisról lehordjuk a felszereléseinket és berakodunk a furgonba. Páran úgy döntenek, hogy átmennek a Rab-szigetre van ott egy jó kis strand meg bérelhető jet sky.  Dél körül elbúcsúzunk házigazdáinktól, még egy utolsó pillantás az öbölre, aztán elindulunk hazafelé.

Este hétre érünk haza, „szögre akasztjuk” a búvárruhát, de csak átmenetileg, mert a szezon még javában tart….